Articole

Radio Praga combate propaganda germană

Radio Praga combate propaganda germană


Cuprins

Începuturi Editați

Prima transmisie cu undă scurtă a lui DW a avut loc la 3 mai 1953 cu o adresă a președintelui de atunci vest-german, Theodor Heuss. La 11 iunie 1953, radiodifuzorii publici ARD au semnat un acord de împărțire a responsabilității pentru Deutsche Welle. La început, a fost controlat de Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR). În 1955, NWDR s-a împărțit în Norddeutscher Rundfunk (NDR) și Westdeutscher Rundfunk (WDR), WDR și-a asumat responsabilitatea pentru programarea Deutsche Welle. În 1960, Deutsche Welle a devenit un organism public independent după ce o instanță a decis că în timpul difuzării la Germania era o chestiune de stat, radiodifuziunea din Germania a făcut parte din funcția de afaceri externe a guvernului federal. [10] La 7 iunie 1962, DW s-a alăturat ARD ca post național de radiodifuziune. [11] Deutsche Welle avea inițial sediul central în orașul Köln din Germania de Vest. După reunificare, când o mare parte din guvern s-a mutat la Berlin, sediul central al stației s-a mutat la Bonn.

Reunificare germană Edit

Odată cu reunificarea germană în 1990, Radio Berlin International (RBI), radiodifuzorul internațional din Germania de Est a încetat să mai existe. Unii dintre angajații RBI s-au alăturat Deutsche Welle și DW a moștenit unele facilități de difuzare, inclusiv facilități de transmisie la Nauen, precum și frecvențele RBI.

DW (TV) a început ca. RIAS-TV, un post de televiziune lansat de radiodifuzorul Berlinului de Vest RIAS (Radio in the American Sector / Rundfunk im amerikanischen Sektor) în august 1988 au achiziționat și Rețeaua Germană de Televiziune Educațională din Statele Unite. Căderea Zidului Berlinului în anul următor și reunificarea germană în 1990 au însemnat închiderea RIAS-TV. La 1 aprilie 1992, Deutsche Welle a moștenit facilitățile de difuzare RIAS-TV, folosindu-le pentru a lansa un canal de televiziune în limba germană și engleză difuzat prin satelit, DW (TV), adăugând un segment de difuzare spaniol scurt în anul următor. În 1995, a început să funcționeze 24 de ore (12 ore germană, 10 ore engleză, 2 ore spaniolă). La acea vreme, DW (TV) a introdus un nou studio de știri și un nou logo.

Deutsche Welle a preluat o parte din programul de limbă străină al fostului serviciu de radiodifuziune independent Deutschlandfunk în 1993, când Deutschlandfunk a fost absorbit în noul Deutschlandradio.

În plus față de programele de radio și televiziune, DW a sponsorizat câteva materiale publicate. De exemplu, Departamentul Asia de Sud a publicat Patrimoniul german: o serie scrisă pentru programul din Asia de Sud în 1967 și în 1984 publicat Scriitori africani în aer. Ambele publicații au fost transcrieri ale programării DW.

Editare prezență pe internet

În septembrie 1994, Deutsche Welle a fost primul radiodifuzor public din Germania cu o prezență pe internet, inițial www-dw.gmd.de, găzduit de GMD Information Technology Research Center. În primii doi ani, site-ul a enumerat puțin mai mult decât adresele de contact, deși DW's News Journal a fost difuzat în RealAudio de pe serverul Real începând din 1995 și Süddeutsche Zeitung Prezența inițială pe web, care a inclus articole de știri din ziar, a distribuit site-ul. În 1996, a evoluat într-un site de știri folosind adresa URL dwelle.de în 2001, adresa URL s-a schimbat în www.dw-world.de, și a fost schimbat din nou în 2012, în www.dw.de. Deutsche Welle a achiziționat domeniul dw.com, care anterior aparținea DiamondWare, în 2013, DW a încercat să revendice proprietatea adresei în 2000, fără succes. DW s-a mutat în cele din urmă la www.dw.com domeniu la 22 iunie 2015. Potrivit DW, site-ul web oferă informații pe subiecte cu o navigare intuitivă organizată pentru a satisface așteptările utilizatorilor. Aspectul oferă mai multă flexibilitate pentru a prezenta imagini, videoclipuri și raportări aprofundate despre evenimentele zilei într-un mod multimedia și multilingv. De asemenea, și-au integrat Media Center-ul pe site-ul dw.de, facilitând accesul utilizatorilor la videoclipuri, audio și galerii de imagini din arhiva multimedia de rapoarte, programe și acoperirea problemelor speciale ale DW. [12]

Site-ul de știri al DW este în șapte limbi principale (arabă, chineză, engleză, germană, spaniolă, portugheză pentru Brazilia și rusă), precum și un amestec de știri și informații în alte 23 de limbi în care transmite Deutsche Welle. Persana a devenit cea de-a opta limbă a site-ului în 2007.

Știrile germane și europene sunt centrul DW, dar site-ul oferă, de asemenea, informații de bază despre cursurile de limbă germană și germană. [13] Deutsch, Warum Nicht? (literalmente: Germană, de ce nu?) este un curs personal de învățare a limbii germane, creat de Deutsche Welle și Goethe-Institut. [14]

Evenimente recente Editați

În 2001, Deutsche Welle (împreună cu ARD și ZDF) a fondat canalul de abonament TV german pentru telespectatorii nord-americani. Proiectul a fost închis după patru ani din cauza numărului redus de abonați. De atunci a fost înlocuit de canalul DW-TV (de asemenea, un serviciu de abonament).

Spre deosebire de majoritatea celorlalte emisiuni internaționale, DW-TV nu încarcă stațiile terestre pentru utilizarea programării sale și, ca urmare, Jurnal și alte programe sunt redifuzate pe numeroase posturi publice de difuzare din mai multe țări, inclusiv Statele Unite, Australia și Noua Zeelandă. În Filipine, programele anglofone selectate sunt afișate la nivel național pe Net 25.

Deutsche Welle încă suferă de reduceri financiare și de personal. Bugetul său a fost redus cu aproximativ 75 de milioane de euro pe parcursul a cinci ani, iar din cei 2.200 de angajați pe care îi avea în 1994, mai rămân doar 1.200. Se așteaptă în continuare reduceri suplimentare. [ cand? ]

În 2003, guvernul german a adoptat un nou „Act Deutsche Welle”, care a definit DW ca o organizație tri-media, făcând site-ul Deutsche Welle un partener egal cu DW-TV și DW Radio. Site-ul este disponibil în 30 de limbi, dar se concentrează pe germană, engleză, spaniolă, rusă, portugheză braziliană, chineză și arabă. Persana a devenit a opta limbă de concentrare în 2007.

În martie 2009, DW-TV și-a extins serviciile de televiziune în Asia cu două canale noi, și anume DW-TV Asia și DW-TV Asia +. DW-TV Asia (DW-TV Asien în germană) conține 16 ore de programare germană și 8 ore în engleză, în timp ce DW-TV Asia + conține 18 ore de programe în engleză plus 6 ore de programe germane. [15]

În august 2009, transportul DW-TV în Regatul Unit pe canalul Sky 794 a încetat, deși canalul continuă să fie disponibil prin intermediul altor sateliți europeni de primit în Regatul Unit. [16]

În 2011, DW a anunțat o reducere majoră a serviciului, inclusiv închiderea majorității serviciilor sale FM în Balcani (cu excepția romilor), dar că își va extinde rețeaua de parteneri FM în Africa. Producția radio pentru Hausa, Kiswahili, Franceză și Portugheză pentru Africa a fost optimizată pentru emisiunile FM, iar DW produce, de asemenea, o revistă regională de radio zilnic în limba engleză, pentru a fi retransmisă de partenerii din Africa.

Conținutul audio în limba arabă este distribuit online, prin mobil sau retransmis de către parteneri.

DW a anunțat că se va concentra pe parteneriatele FM pentru bengali, urdu, Dari / Pashtu și indonezian pentru Asia de Sud, India, Pakistan și Afganistan.

La 1 noiembrie 2011, DW a întrerupt emisiunile cu unde scurte în germană, rusă, persană și indoneziană și și-a încheiat serviciul de engleză în afara Africii. Programarea chineză a fost redusă de la 120 de minute la 60 de minute pe săptămână. Începând cu noiembrie 2011, DW a transmis programe radio numai prin unde scurte în: amharică, chineză, dari, engleză și franceză pentru Africa, hausa, kiswahili, paștu, portugheză pentru Africa și urdu. [17]

Bugetul Deutsche Welle pentru 2016 a fost de 301,8 milioane de euro. [18]

La 25 februarie 2018, DW-TV a publicat „Acoperirea climatului - Campania de înșelăciune a Big Oil” (2018) [19] după ce documentele au confirmat că marile companii petroliere au cunoscut [20] arderea combustibililor fosili afectează climatul din 1957. [21]

Știri de televiziune rebranding Edit

La 22 iunie 2015, DW TV a lansat un canal de știri 24 de ore în limba engleză, cu un nou design și un nou studio, ca parte a unui rebrand la DW News. Anterior, programele de știri ale DW erau numite Jurnal și difuzat în limba engleză în blocuri de 3, 15 și 30 de minute. Noul canal oferă actualizări de 30 de minute la fiecare oră și programe de 60 de minute de două ori pe zi în timpul săptămânii. DW News transmite din Berlin, dar are frecvent segmente live de social media găzduite dintr-un studio special conceput din Bonn. De asemenea, canalele germane, spaniole și arabe au primit un nou design.

În același timp, site-ul de știri DW s-a mutat de la un URL .de în .com și a adăugat un flux de social media pe prima sa pagină. Serviciile DW actualizate au fost lansate sub sloganul „Made for Minds”.

Planuri pentru viitor Edit

Deutsche Welle a dezvoltat o abordare pe două niveluri pe care o utilizează pentru creșterea viitoare a companiei lor, care constă dintr-o abordare globală și o abordare regională. În cadrul abordării lor globale, DW și-a făcut acum planuri de a-și crește competitivitatea în întreaga lume, cu acoperire de știri și televiziune. Planul implementează acoperirea majorității tuturor regiunilor lumii cu două canale de televiziune în fiecare regiune. Cu unele excluderi, întreaga lume va fi acoperită. Orele acoperite variază în regiuni, iar acoperirea va fi în germană, engleză, spaniolă și arabă. [8]

Abordarea regională privește marketingul pe internet pentru a oferi acoperire de știri în alte limbi decât cele 4 oferite. Cu actualizări pe site-ul web DW, știrile vor fi mai bine adaptate fiecărei regiuni. De-a lungul timpului, planul lor este de a-și diversifica acoperirea online, acoperind mai mult conținut regional. [8]


Cuprins

Paisprezece [4] membri ai personalului de dinainte de război al Cehiei Radio au fost închiși sau executați de naziști, unii din motive politice, iar alții pentru că erau evrei. În timpul ocupației de șase ani, regimul nazist a folosit radioul pentru a distribui propagandă, a decretat ca toate difuzările să fie făcute în limba germană și a interzis muzica compozitorilor cehi. [5] Deși BBC, guvernul în exil din Londra și comuniștii cehi de la Moscova au făcut emisiuni în cehă, ascultarea radioului străin a fost pedepsită cu moartea. [3] [6] [7] În 1943, germanii au eliminat capacitatea de unde scurte de la un milion de aparate de radio, împiedicând cehii să asculte emisiuni străine. [8]

În perioada 30 aprilie - 1 mai 1945, Waffen-SS Senior Group Leader (Obergruppenführer) și generalul de poliție Karl Hermann Frank au anunțat la radio la Praga că va îneca orice răscoală într-o „mare de sânge”. Pe măsură ce zvonurile despre o apropiere aliată iminentă au ajuns la Praga, oamenii din Praga s-au strecurat pe străzi pentru a-i întâmpina pe învingători. Frank a ordonat curățarea străzilor și a instruit armata germană și forțele de poliție din Praga să tragă asupra oricui nu a ascultat. [ este necesară citarea ]

Personalul radioului a început să planifice preluarea radioului în 1944. Naziștii erau conștienți de faptul că controlul undelor radio se poate dovedi decisiv în cazul unei revolte și o securitate sporită la începutul lunii mai. Aproximativ 90 de gardieni SS au fost postați în interiorul clădirii de la Vinohradská 12 din centrul orașului Praga și un gard din sârmă ghimpată a fost ridicat în afara intrării, cu două mitraliere care controlau intrarea și ieșirea. Personalul radioului a ripostat eliminând toate semnele din interiorul clădirii, astfel încât gardienii SS să se piardă și ascunzându-se în studioul radio în noaptea de 4-5 mai. [3]

În timpul revoltei, radioul a fost condus de profesorul Otakar Matoušek, fost director de programe științifice la radio înainte de război. [9]

5 mai Edit

La 5 mai, răscoala a fost declanșată dimineața de o transmisie la radio cehă. Într-un amestec de cehă și germană, crainicul radio ceh Zdeněk Mančal a spus: „Este doar ora șase”. [3] Radio a sfidat cenzura nazistă prin difuzarea în cehă, anunțând că naziștii pierduseră războiul și redau muzică cehă interzisă. [10] Gărzile SS au încercat să întrerupă difuzarea, dar nu au putut găsi redacția din cauza lipsei de semnalizare. [11]

Chiar după prânz, au sosit elemente ale Batalionului 1 al Armatei Guvernamentale, o forță de poliție ușor armată. [12] Fără să știe că erau aproximativ 90 de membri ai Waffen-SS care păzeau clădirea, polițiștii au ajutat membrii personalului radio să intre în clădire deasupra acoperișurilor și printr-o intrare laterală. La radio se auzeau focuri de armă, aflate încă sub controlul angajaților cehi care se baricadaseră în redacție. Drapelul nazist a fost doborât și drapelele americane și cehoslovace ridicate deasupra clădirii. [3]

La 5 mai 1945 la 12:33, crainicul radio a transmis un apel către polițiștii cehi și cetățenii obișnuiți să vină în ajutorul clădirii asediate, emițând faimosul mesaj: „Chemând toți cehii! Vino în ajutorul nostru imediat. toți cehii ". Acest mesaj a marcat începutul răscoalei de la Praga. [13]

În acest moment, cele mai mici trei etaje ale clădirii erau încă deținute de SS, dar intrarea de pe strada Balbínova era deținută de rezistență. Luptele acerbe în interiorul clădirii și pe străzile din apropiere au continuat pentru restul după-amiezii. Bărbații SS, puternic înarmați cu mitraliere și grenade, au fost confuzați de lipsa de semnalizare în clădire și nu știau că polițiștii cehi au preluat controlul etajelor superioare. S-au mutat dintr-o cameră în alta, asigurând clădirea și au întâmpinat rezistență la etajul al doilea. Cu pierderi considerabile de vieți omenești datorită armamentului lor inferior - polițiștii cehi erau înarmați în principal cu pistoale - luptătorii de rezistență au reușit în cele din urmă să-i conducă în subsol și în curte. Pompierii au inundat subsolul, forțând oamenii SS să se predea la ora 17:30. [11]

La 19:22, o emisiune radio i-a îndemnat pe pragueri să construiască baricade pentru a împiedica germanii să mute trupe și armuri în oraș. Peste 1.600 fuseseră construite până dimineața. [14]

6 mai Edit

Bătălia pentru Vinohradská 12 a continuat până când Armata Roșie a sosit la Praga pe 9 mai. La 6 mai, SS-urile au trimis mașini blindate care transportau trupe în încercarea de a roade clădirea, dar au fost depășite de cehi, care au confiscat vehiculele și armele. Germanii au chemat apoi un atac aerian. Vremea a fost bună, iar rezistența cehă nu a avut apărări antiaeriene. Un avion de vânătoare Me 262 a bombardat clădirea, provocând daune suficiente pentru a împiedica cehii să folosească clădirea pentru a transmite restul răscoalei. [1]

Cehii au reluat transmisia 80 de minute mai târziu de la un emițător din Strašnice, înainte de a se muta la Biserica Sf. Nicolae pe 7 mai. [15] Cehii au făcut contrabandă cu echipamente și au pus linii telefonice de la sediul militar de la Primărie până la biserica din apropiere, din turnul căruia au continuat să difuzeze. [16] Cu toate acestea, germanii au continuat să atace Vinohradská 12, crezând că cehii foloseau încă clădirea pentru a difuza. [17] [18]

Editare 7-8 mai

Aproximativ 123 Waffen-SS, baricadați într-o școală din apropiere, la Na Smetance, au putut împușca luptători de rezistență care intrau și ieșeau din clădirea radio și au provocat multe victime. Cehii nu aveau suficientă putere de foc pentru a-i învinge, așa că pe 7 mai doi britanici au scăpat prizonieri de război, sergentul Thomas Vokes și soldatul William Greig, s-au oferit să se prezinte ca parașutiști britanici și să solicite predarea garnizoanei.

Vokes și Greig, însoțiți de comandantul ceh Jaroslav Záruba și Václav Kopecký și un alt ceh care purta un steag alb, au susținut că reprezintă un regiment de parașutiști britanici, iar poziția Axei va fi eliminată de un atac aerian aliat. Germanii au semnat predarea la ora 11:40, au predat un camion plin de Panzerfaust, arme de calibru mic și muniție și au eliberat zona. În acel moment, rezistența era lipsită de arme și rămânea fără muniție. [17]

Bătălia s-a intensificat datorită plecării Armatei de Eliberare Rusă din Praga. Clădirea radio a fost lovită de peste 40 de obuze [19] și Jaroslav Záruba, unul dintre principalii comandanți, a fost ucis. [3] [17]

Efecte Edit

Împreună cu asigurarea inspirației și încurajării luptei de rezistență cehe din Praga și din împrejurimi, au fost făcute și transmisiuni în limba germană pentru a încuraja soldații Wehrmacht și SS să se predea. [20] Engleza și rusa au fost folosite și în încercarea de a încuraja a treia armată a lui Patton și armata roșie să vină în ajutorul orașului. Radiodifuzorul în limba engleză a fost William Grieg, un scotian scăpat prizonier de război. [19] [21] [22] Americanii au fost deja de acord cu rușii să se oprească la Pilsen, la 50 de mile vest de Praga, și nu au avansat, în timp ce rușii au întâmpinat rezistențe semnificative la nord de Praga. [14] În ciuda rugăminților, nu s-au efectuat atacuri aeriene aliate și nici proviziile nu au fost aruncate în aer către apărători.

Radio Cehia a jucat probabil un rol în incitarea crimelor de război împotriva civililor germani în timpul și după răscoala de la Praga, prin transmiterea mesajelor anti-germane de la liderii politici. [23] [24]

În 1946, Asociația Radio Fighters (Cehă: sdružení Bojovníci rozhlasu) a fost înființat pentru a ajuta luptătorii răniți și pentru a educa publicul despre eveniment. Până la începutul anului 1948, 1102 de persoane dovediseră că participaseră la luptă și li s-au acordat medalii comemorative, deși nu includea pe toți cei care participaseră. [22] În februarie, guvernul comunist a eliminat 468 de nume din motive politice. [2] [25] Radio Praga depune un efort continuu de a cronica numele tuturor participanților la lupta pentru radio și de a scrie biografii ale vieții lor. [26] Subiectul a fost un subiect de interes public continuu, chiar inspirând reconstituiri. [27]

Radio Ceh a susținut mai târziu că Praga a fost singurul oraș al cărui radio gratuit a continuat să difuzeze în timpul întregii bătălii pentru oraș. [17]


Parteneriat continuat cu Republica Cehă

În fața reducerilor masive de finanțare care au împiedicat continuarea operațiunilor în Germania, RFE / RL a acceptat invitația președintelui ceh Vaclav Havel și a primului ministru Vaclav Klaus și și-a mutat centrul de radiodifuziune în fosta clădire parlamentară cehoslovacă din Praga în 1995. De peste 13 ani, RFE / RL a numit acest fost sediu comunist acasă, până în 2009, când RFE / RL s-a mutat într-o clădire personalizată, de ultimă generație, chiar în afara centrului orașului.


Compilat de A. Ross Johnson, decembrie 2008. Johnson este cercetător la Hoover Institution, Universitatea Stanford, și Senior Scholar la Woodrow Wilson International Center for Scholars. El a fost anterior consilier principal al președintelui RFE / RL, Inc. și director al Radio Free Europe. [Actualizat pentru a reflecta evoluțiile din 2008 de Martins Zvaners.]


Îi sunăm pe toți cehii! Răscoala de la Praga din 1945

În urmă cu șaptezeci și cinci de ani, în ultimele zile ale celui de-al doilea război mondial în Europa, cetățenii cehi și membrii rezistenței sale au lansat un asalt final împotriva naziștilor. Răscoala de la Praga a durat cinci zile și a ajuns să reprezinte un simbol al rezistenței cehe în cel de-al doilea război mondial.

Imaginea de mai sus: Afiș de propagandă de război care susține eliberarea Cehoslovaciei. Amabilitatea Administrației Naționale a Arhivelor și Evidențelor.

În septembrie 1938, Acordul de la München i-a acordat lui Adolf Hitler Sudetele, o zonă de frontieră a Cehoslovaciei, care găzduiește mulți etnici germani. Cinci luni mai târziu, Hitler a încălcat acordul, a invadat și a ocupat restul Cehoslovaciei. Cunoscută de naziști ca „arsenalul Reichului”, Cehoslovacia i-a servit lui Hitler timp de aproape șapte ani ca sursă de încredere pentru bunurile industriale.

Deși Cehoslovacia nu a văzut prea multe bătălii în timpul războiului, cetățenii ei s-au confruntat în continuare cu teroarea nazismului. Reinhard Heydrich, oficialul SS cunoscut pentru rolul său în concepția și implementarea Holocaustului, a guvernat Praga, ca parte a așa-numitului Protectorat al Reichului din Boemia și Moravia. De la Praga, Heydrich a aplicat politica nazistă și a luptat împotriva rezistenței cehe. Heydrich a condus cu teroare - arestările, expulzările, deportările și execuțiile erau obișnuite în viața de zi cu zi și a devenit rapid cunoscut sub numele de „măcelarul din Praga”. Asasinarea lui Heydrich în primăvara anului 1942 de către luptătorii de rezistență cehoslovaci, cunoscută sub numele de Operațiunea Anthropoid, a declanșat una dintre cele mai notorii represalii ale naziștilor. În schimbul asasinării lui Heydrich, trupele naziste au înconjurat orașul Lidice, blocând toate căile de evadare. Deși nu existau dovezi că orașul adăpostea luptători de rezistență implicați în asasinare, naziștii au ucis toți bărbații din sat și au deportat toate femeile în diferite lagăre de concentrare. Majoritatea copiilor satului au fost, de asemenea, deportați în tabere, în timp ce puțini au fost selectați pentru a fi „arianizați” și au fost plasați în familii germane. Restul Lidice a fost distrus. Clădirile au fost demolate și incendiate, râul și drumurile satului au fost redirecționate, iar pământul a fost acoperit, fără a lăsa nicio urmă a satului în urmă. De la război, Lidice a fost reconstruit în apropierea locației inițiale a satului.

Până în 1945, forțele partizane din Cehoslovacia numărau aproximativ 7.500 de oameni. Armatele Aliate se apropiau și luptătorii de rezistență au văzut ocazia de a acționa. Pe 5 mai, răscoala de la Praga a început când ofițerii de poliție cehi au izbucnit într-un post de radio și au început să lupte cu trupele SS care ocupau clădirea. La auzul zgomotului, radiodifuzorii cehi au început să solicite cetățenilor să se ridice împotriva naziștilor. Oamenii s-au adunat pe străzi, steagurile naziste au fost înlocuite cu steaguri cehe și s-au construit baricade. Semnalizarea germană a fost înlocuită cu semne cehe, iar operatorii de transport public au refuzat să accepte Reichsmarks ca plăți. Până la sfârșitul primei zile a răscoalei, insurgenții au ținut cea mai mare parte a orașului, inclusiv clădiri de radiodifuziune, gări și mai multe poduri.

Până la 6 mai, peste 1.600 de baricade fuseseră construite peste noapte de mii de cetățeni. Întăririle germane și-au făcut drum spre Praga și luptele au continuat să se intensifice. Luftwaffe a început să bombardeze zone ale orașului, lovind clădirea de radiodifuziune, baricadele și apartamentele civile. Un batalion al Armatei Ruse de Eliberare (ROA), o unitate a armatei germane formată din prizonieri sovietici, a dezertat și a venit în ajutorul apărătorilor cehi, dezarmând cu succes mii de trupe germane.

Pe 7 mai, în timp ce liderii germani își semnau predarea necondiționată forțelor aliate din Franța, forțele germane din Praga au lansat un atac masiv asupra orașului. Unitățile blindate și de artilerie și-au împins calea prin baricade, folosind civilii ca scuturi umane pe parcurs. La aflarea veștii predării Germaniei, ROA, care reușise să încetinească avansul german asupra orașului, a părăsit Praga pentru a se preda armatei SUA. Cu o majoritate a ROA dispărută, luptătorii de rezistență prost echipați au suferit împotriva unităților germane întărite și au pierdut o mare parte din teritoriul pe care l-au câștigat în primele zile ale răscoalei.

Deși naziștii s-au predat pe 7 mai, luptele au continuat la Praga. Pe 8 mai, germanii au lansat un raid aerian care a fost urmat de un atac de infanterie. Forțele SS au recucerit poziții în oraș, inclusiv gara Masaryk, unde trupele SS au ucis aproximativ 50 de luptători de rezistență capturați. Cu ajutorul Aliaților care încă nu existau și cu ambele părți care se confruntau cu situații militare critice, liderii cehi și germani au început negocierile și s-a ajuns la încetarea focului. Forțele germane ar putea trece spre vest prin Praga în schimbul dezarmării. În dimineața zilei de 9 mai, forțele germane au ieșit din Praga. Mai târziu în acea zi, Armata Roșie sovietică a sosit la Praga și a dat jos orice unitate germană rămasă în oraș. Cetățenii cehi au inundat străzile pentru a primi armata roșie și a sărbători eliberarea lor.

Răscoala de la Praga este un moment fundamental în istoria cehoslovacă. Peste 30.000 de civili cehi și membri ai rezistenței au ieșit în stradă, construind 2.049 de baricade în încercarea de a elibera și proteja orașul lor. Luptele au fost violente și crimele de război brutale au fost comise de ambele părți. Dar, 75 de ani mai târziu, cehii care au participat la răscoală se găsesc etichetați ca eroi în istoria lor națională și sunt amintiți pentru poziția lor finală împotriva opresorilor lor.


Bombardarea de la Praga

Praga, capitala și cel mai mare oraș al Protectoratului Boemiei și Moraviei ocupat de germani, a fost bombardată de mai multe ori de către aliați în timpul celui de-al doilea război mondial. Primul avion aliat care a zburat peste Praga a fost un singur bombardier al Forțelor Aeriene Franceze în aprilie 1940, dar a aruncat pliante de propagandă, nu bombe. Prima misiune de bombardament a fost zburată de Royal Air Force (RAF) în octombrie 1941. Praga a fost apoi bombardată de trei ori de către Forțele Aeriene ale Armatei Statelor Unite între toamna 1944 și primăvara lui 1945. În timpul revoltei de la Praga din 5-9 mai În 1945, Luftwaffe a folosit bombardiere împotriva rebelilor. [1]

Bombardarea de la Praga a costat 1.200 de vieți. Zece fotografii de recunoaștere de înaltă calitate supraviețuitoare permit o evaluare detaliată a daunelor provocate de raiduri. [2] Primele două raiduri ale USAAF au fost accidentale. Raidurile au fost folosite în scopuri de propagandă anti-americană, atât de naziști, cât și de regimul comunist ulterior din Cehoslovacia.


Radio Praga combate propaganda germană - ISTORIE

Guvernul cehoslovac a realizat că nu are un instrument eficient cu care să poată contracara propaganda ostilă pe valurile radio. Lecturile de limbi străine ale Radiojournal, difuzate pe undă medie, erau în mod clar insuficiente pentru această sarcină. Cu toate acestea, au existat deja încercări de difuzare în străinătate pe frecvențe cu unde scurte: între 1924 și 1927, firma din Praga Elektra a dezvoltat supape (Am: „tuburi”) pe care a început să le fabrice pentru echipamente radio. Rezultatele au fost ascultate până în Marea Britanie.

Așadar, la începutul anilor 1930, Ministerul Afacerilor Externe din Cehoslovacia a venit cu ideea de a crea un serviciu cu unde scurte care să poată fi auzit clar în străinătate. Încercările sunt bine ilustrate de un memorandum al Ministerului de Externe de la sfârșitul anului 1934 privind utilizarea radioului pentru promovarea intereselor țării, în care ministerul avertizează despre „necesitatea stabilirii unui serviciu cu unde scurte. Acest lucru ne va permite să difuzăm propagandă către țări străine, propaganda pe care state precum Germania, Ungaria, Italia și Uniunea Sovietică vor putea să o înțeleagă ". Ministerul de Externe a subliniat că un serviciu internațional ar permite, de asemenea, contactul constant cu expatriații cehoslovaci care locuiesc în Statele Unite. Ministerul a propus ca înființarea unei stații cu unde scurte să fie deviată de la Ministerul Poștelor și Telegrafelor, iar sarcina să fie descrisă ca o măsură specială pentru apărarea statului. În 1934, ministrul pentru poștă și telegrafuri a anunțat în parlament că în Podìbrady va fi construit un emițător cu unde scurte pentru promovarea intereselor Cehoslovaciei în străinătate. Potrivit rapoartelor din presă, suma de 3,5 milioane de coroane din bani publici a fost alocată acestei sarcini.

În 1935, muncitorii au început să asambleze emițătoare și antene cu undă scurtă la clădirea de telegraf din Podebrady, care aparținea Ministerului Poștelor și Telegrafelor. Clădirea, poreclită „Radiovka” de către localnici, a fost construită în 1923. În 1936, inginerii au pus ultimele atingeri pe două transmițătoare Marconi și pe un transmițător SWB9 / 30. SWB9 / 30 avea o putere de 34 kW și era capabil să funcționeze în bandă de la 13 la 100 de metri. Acest transmițător a fost folosit pentru prima dată pentru noul serviciu internațional.

Difuzările de probă, cu o durată de câteva ore, au fost lansate pe 24 iulie. În perioada 13-14 august, emițătorul a difuzat în total 24 de ore de programe. Difuzările au constat din muzică de gramofon, întreruptă la intervale de 20 de minute de mesaje înregistrate în diferite limbi. Discurile de gramofon au fost redate într-un studio improvizat de la clădirea emițătorului Podìbrady. Difuzările periodice au început pe 31 august la ora 10 dimineața și au fost transmise din clădirea Radio Cehoslovacă din Praga. Programele au fost o combinație de muzică înregistrată și anunțuri ale prezentatorilor în diferite limbi, care au fost transmise în direct.

Transmisiile de la Praga au început la 31 august 1936, cu un discurs în limba engleză al directorului tehnic al radioului cehoslovac, Eduard Svoboda. Această dată este considerată nașterea difuzării internaționale în Cehoslovacia.

Scopul principal al serviciului internațional a fost rezumat în 1936 de către ministrul poștelor și telegrafelor, Alois Tucny. „Transmițătorul radio Podebrady va completa rețeaua radio existentă, iar emisiunile vor fi în responsabilitatea companiei de radio Radiojournal. Este de la sine înțeles că stația va furniza într-o mare măsură - cum este cazul serviciilor străine cu unde scurte - să furnizeze propagandă de stat și informații în limbile majore ale lumii și să ofere, de asemenea, programe speciale pentru cehii și slovacii care s-au stabilit în străinătate și care nu pot primi propria noastră Misiunea acestui nou serviciu cu unde scurte va fi, de asemenea, importantă, deoarece cultura noastră - și mai ales muzica noastră - va găsi noi audiențe în întreaga lume, permițându-ne să arătăm altor state europene în ce măsură am contribuit la dezvoltarea omenirii în o atmosferă de competiție prietenoasă. "

În primele câteva zile postul a transmis în total 6 ore pe zi pe unde scurte în trei segmente de două ore: de la 10:00 la 12:00, de la 17:00 la 19:00 și de la 20:00 la 22:00. Din 13 septembrie transmisiile au fost împărțite în emisiunile europene (de la 20:25 la 22:30) și cele americane (de la 03:00 la 05:00 numai marți și vineri), iar primele buletine de știri au început. La început, programul consta în cea mai mare parte din concerte, înregistrate pe așa-numitul Blatnerphone, predecesorul magnetofonului de la bobină la bobină. Era un echipament voluminos și greu pentru înregistrarea magnetică a sunetului pe bandă îngustă de oțel.

Cuvântul vorbit a apărut numai în buletinele de știri și pentru a introduce programe, iar prezentarea a fost întotdeauna live (în difuzarea europeană buletinele de știri au fost livrate în cehă / slovacă, germană, franceză și engleză, în timp ce în emisiunile americane știrile au fost citite în cehă / Slovacă, engleză și ocazional rusă). Alte materiale scrise au constat în principal din prelegeri, la început doar în cehă, ocazional în engleză.

Secțiunea cu unde scurte a Radio Cehoslovac era situată în două birouri într-o clădire situată lângă intrarea din spate a clădirii principale a Radio Cehoslovac. Aproximativ opt persoane lucrau în cele două birouri. Una dintre ele a fost doamna Zdena Wallo, un cunoscut crainic al radioului cehoslovac, ale cărui competențe lingvistice au făcut-o un candidat ideal pentru secțiunea cu unde scurte.

De asemenea, în secțiunea cu unde scurte a lucrat Helena Kronska, ulterior Helena Stepanova: „M-am alăturat secțiunii cu unde scurte a Radio Cehoslovac în 1936. Am fost responsabil pentru scrisorile ascultătorilor. Odată - era încă în 1936 - au venit la mine și m-au întrebat dacă aș putea a intrat în locul lui Zdenka Wallo, care fusese îmbolnăvită. Premiera mea de difuzare a decurs bine și, de atunci până în 1939, am lucrat ca crainic și făceam scrisorile. Apăream în direct și le spuneam ascultătorilor ce urmează, apoi news, and after that I would give the signal to the technician who would play music from the Blatnerphone. Then I did the same thing in other languages: German, English and French. We announcers had to be able to announce the programmes in all the languages."

As well as the broadcasts to Europe and America, from 10:00 - 12:00 and 17:00 to 19:00 the shortwave service also relayed extracts from Radiojournal programmes.

The response to the first Radio Prague broadcasts was encouraging. Letters from listeners began arriving in early September and by the end of 1936 a total of 4,443 had arrived at the station. There were 267 letters from Czechoslovak expatriates, half of which were from North America. As Helena Kronska recalls, a meticulous record was kept of all letters. "Letters came from all over the world, mainly from England and America. I wrote answers and recorded the details of all correspondence. I took the reception reports to the Technical Director of Czechoslovak Radio, Eduard Svoboda, who was extremely interested in where the listeners picked up our signal - and how well they heard our broadcasts."


Toward the End of World War II

By 1944, a shortage of newspaper and ink forced the Nazi government to limit all newspapers first to eight, then four, and finally, two pages. Of the 4,700 newspapers published in Germany when the Nazis took power in 1933, no more that 1,100 remained. Approximately half were still in the hands of private or institutional owners, but these newspapers operated in strict compliance with government press laws and published material only in accordance with directives issued by the Ministry of Propaganda. While the circulation of these newspapers was approximately 4.4 million, the circulation of the 325 newspapers and their multiple regional editions owned by the Nazi Party was 21 million. Many of these newspapers continued to publish until the end of the war.

Upon occupying Germany, Allied authorities shut down and confiscated presses owned by Nazi Party organs. The last surviving German radio station, located in Flensberg, near the Danish border, made its final broadcast in the name of the National Socialist state on May 9, 1945. After reporting the news of the unconditional capitulation of German forces to the Allies, it went off the air.


Voice of Korea announces new English language schedule effective March 31, 2019

Many thanks to SWLing Post contributor, DanH, who writes:

Pentru SWLing Post readers here is a YouTube reception video of VOK announcing a new shortwave schedule for the English Language Service.

  • 05:00 – 06:00 UTC: 13650 and 15105 kHz
  • 10:00 – 11:00 UTC: 11735 and 13650 kHz
  • 16:00 – 17:00 UTC: 9890 and 11645 kHz
  • 19:00 – 20:00 UTC: 9875 and 11635 kHz
  • 19:00 – 20:00 UTC: 7210, 11910 kHz
  • 04:00 – 05:00 UTC: 11735, 13760 and 15180 kHz
  • 10:00 – 11:00 UTC: 11710 and 15180 kHz

Czechoslovak Radio in the mid-1930s, photo: Czech Radio

Many thanks to SWLing Post contributor, John Palmer (KC8RZM), who writes:

Was listening to Radio Prague yesterday evening, there was a very interesting item where author, David Vaughan, was interviewed and talked about his most recent book “Hear My Voice” a novel which deals with the lead-up to WWII and in which Czech Radio plays a part:

Click here to view on Amazon (affiliate link).

The play, on which the novel is based, was commissioned by Czech Radio and was awarded the Czech Book readers’ award for 2015. In the interview the importance of this then new technology called radio was discussed and its influence, for good or bad, in the world at large, an interesting parallel to today’s discussion on the role of the internet and social media. From the capsule bio on the book cover his background is in languages and radio (BBC and Czech Radio).

I’m sure his other book, Battle of the Airwaves: Radio and the 1938 Munich Crisis, will be of interest to shortwave listeners:

Click here to view on Amazon (affiliate link).

From the Amazon description:

� was a turning point in the histories of Europe and the media. When Hitler annexed Austria and then turned his attention to Czechoslovakia, radio was at the heart of events. Battle for the Airwaves looks at the Munich crisis as it was played out on the radio stations of Czechoslovakia, Germany, Britain and the United States, and reveals just how central a role radio played in the run-up to the Munich Agreement and beyond. It is a story of propaganda and counter-propaganda, censorship and self-censorship. It is also a story of courage and innovation. Munich was a fateful step in the road to World War Two it also marked the beginning of the age of the electronic media. Published in English and Czech in a single, illustrated, hardback volume, Battle for the Airwaves is accompanied by a CD recording of key British, Czechoslovak, German and American radio broadcasts from 1938.”

Anyway, just thought the above might be of interest to others at the SWLing Post. I’d like to learn more from him on the role of radio in those early days on the events leading up to WWII. I’m probably going to check out his novel.

Thank you so much for sharing this John! I received an Amazon gift card and have already put Hear My Voice in the cart. I look forward to reading it!

I missed the live broadcast, but did find Pavla Horáková’s interview with David Vaughan on the Czech Radio website. Here’s the introduction and audio:

Earlier this year the Czech Republic marked the 80th anniversary of the Munich Agreement, signed in September 1938 by the leaders of Germany, France, Great Britain, and Italy, resulting in the annexation of the Sudetenland by Nazi Germany. Radio Prague’s David Vaughan recently published a book in the UK titled “Hear My Voice”, most of which is set in Czechoslovakia in the months preceding the Munich agreement. Its narrator is an interpreter for the international press corps in Prague and he watches the events of 1938 unfold in Central Europe as the atmosphere is getting tenser ahead of the outbreak of the Second World War. Pavla Horáková spoke to David Vaughan and their conversation begins with a few paragraphs from the book.


Priveste filmarea: Espantoso GTA Vice City radio full HQ (Decembrie 2021).